KOSZTY DYSTRYBUCJI

Pytanie z którym spotykałem się często w mojej karierze zawodowej – czy dostawa do tego konkretnego punktu jest rentowna? Nie chodzi tu o rentowność z punktu widzenia firmy transportowej, tylko sprzedawcy towaru. Taki sprzedawca zazwyczaj chce mieć pewność czy dostawy do poszczególnych punktów są rentowne. Czy koszt transportu krajowego nie jest za wysoki w stosunku to dostarczanego towaru. Jeden wyjazd auta, kilka do kilkunastu punktów rozładunku i jak tu określić, który punkt ma jaki udział w koszcie danej trasy. Osobiście preferuję poniższą metodę.

Załóżmy, że nasza firma znajduje się w Gdańsku. Do rozwiezienia mamy następujące punkty:

  • Pruszcz Gdański
  • Nowy Dwór Gdański
  • Elbląg
  • Malbork
  • Kwidzyń
  • Sztum

I powrót na bazę do Gdańska.

Źródło: google.pl/maps

Cała trasa to 248 kilometrów. By obliczyć procentowy udział danego punktu w kosztach potrzebujemy sprawdzić jaka odległość dzieli każdy z punktów rozładunku od naszej bazy początkowej. W naszym przykładzie będzie to wyglądać następująco:

Zorganizujemy dowolny

transport w 45 minut

lub krócej

Nasz pracownik szybko przygotuje konkretną propozycję, a po jej akceptacji osobiście dopilnuje, by nic nie przeszkodziło w dostawie na umówiony czas.

Nagłe zlecenia nas nie zaskakują, bo jesteśmy dobrze przygotowani.

  • Gdańsk – Pruszcz Gdański = 10 km
  • Gdańsk – Nowy Dwór Gdański = 39 km
  • Gdańsk – Elbląg = 61 km
  • Gdańsk – Malbork = 62 km
  • Gdańsk – Kwidzyn = 126 km
  • Gdańsk – Sztum = 75 km

Następnie sumujemy razem te odległości, co daje nam 373 km. Kolejnym krokiem jest obliczenie procentowego udziału, każdego z punktów w sumie 373 kilometrów.

  • Pruszcz Gdański – 10 / 373 = 2,7%
  • Nowy Dwór Gdański – 39 / 373 = 10,5%
  • Elbląg – 61 / 373 = 16,4%
  • Malbork – 62 / 373 = 16,6%
  • Kwidzyń – 126 / 373 = 33,8%
  • Sztum – 75 / 373 = 1%

Mając już obliczony procentowy udział, czas na sprawdzenie jak wyglądają koszty. Załóżmy, że taką trasę wykonuje dla nas auto, którego koszt za kilometr to 2 złote. Stawka za całą trasę to 496 zł (248km*2zł=496zł). To teraz podstawiamy koszt naszej trasy do procentowego udziału:

  • Pruszcz Gdański – 2,7% * 496 zł = 13,30 zł
  • Nowy Dwór Gdański – 10,5% * 496 zł = 51,86 zł
  • Elbląg – 16,4% * 496 zł = 81,12 zł
  • Malbork – 16,6% * 496 zł = 82,45 zł
  • Kwidzyń – 33,8% * 496 zł = 167,55 zł
  • Sztum – 21.1% * 496 zł = 99,73 zł

Żeby lepiej zrozumieć ten mechanizm i sens jego stosowania, przeanalizujmy kolejny dzień pracy na tej samej trasie. Tym razem nie wszystkie punkty złożyły zamówienie. Do obsłużenia mamy:

  • Pruszcz Gdański
  • Elbląg
  • Malbork
  • Sztum

Źródło: google.pl/maps

Postępujemy analogicznie: cała trasa to 194 kilometry, a jej koszt to 388 złotych.

Skorzystaj

z szybkiej wyceny

Skontaktuj się z naszymi sprzedawcami - otrzymasz oferte w 45 minut!

Procentowy udział w kosztach poszczególnych punktów:

  • Pruszcz Gdański – 10 / 208 = 4,8%
  • Elbląg – 61 / 208 = 29,3%
  • Malbork – 62 / 208 = 29,8%
  • Sztum – 75 / 208 = 36,1%

Oraz koszt dostawy do nich:

  • Pruszcz Gdański – 4,8% * 388 zł = 18,65 zł
  • Elbląg – 29,3% * 388 zł = 113,79 zł
  • Malbork – 29,8% * 388 zł = 115,65 zł
  • Sztum – 36,1% * 388 = 139,90 zł

Mając już dane z dwóch dni, należy je zsumować:

  • Pruszcz Gdański – 13,30 zł + 18,65 zł = 31,95 zł
  • Nowy Dwór Gdański – 51,86 zł
  • Elbląg – 81,12 zł + 113,79 zł = 194,91 zł
  • Malbork – 82,45 zł + 115,65 zł = 198,10 zł
  • Kwidzyń – 167,55 zł
  • Sztum – 99,73 zł + 139,90 = 239,63 zł

Na tej podstawie mamy jasność co do kosztów poszczególnych punktów. Pozwoli nam to podejmować decyzję o zmianach na trasie, czy negocjacji warunków handlowych z danym klientem.

Sprawdź

pozostałe wpisy

spedytor doglądający załadunku towarów Co należy do obowiązków spedytora?

Wśród ważniejszych aktorów sceny organizacji transportu warto wymienić spedytorów. Wykonują oni wiele istotnych zadań, które obejmują całkiem szeroki zakres czynności ‒ i to zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym. […]

10/09/2024 - StanTrans_Admin

Zlecenia transportu ‒ o czym warto pamiętać?

Jednym z ważniejszych elementów w kontekście funkcjonowania firm zajmujących się logistyką i transportem krajowym oraz zagranicznym są właśnie zlecenia transportowe. Nic dziwnego ‒ bez zleceń firma transportowa nie może istnieć. […]

27/08/2024 - StanTrans_Admin

Kto wypisuje CMR?

CMR, czyli międzynarodowy list przewozowy, jest jednym z istotniejszych dokumentów, jakie można spotkać w międzynarodowym transporcie drogowym. Czym dokładnie jest CMR? Kto jest odpowiedzialny za jego wystawienie? Jak prawidłowo wypełnić […]

29/07/2024 - StanTrans_Admin

Czym jest strefa czystego transportu?

Strefa czystego transportu (SCT) to innowacyjna inicjatywa, która zmienia oblicze miejskiej mobilności. Obejmuje specjalnie wyznaczone obszary miast, w których obowiązują restrykcyjne zasady ograniczenia wjazdu dla niektórych pojazdów. Celem wprowadzania stref […]

15/07/2024 - StanTrans_Admin