KOSZTY DYSTRYBUCJI

Pytanie z którym spotykałem się często w mojej karierze zawodowej – czy dostawa do tego konkretnego punktu jest rentowna? Nie chodzi tu o rentowność z punktu widzenia firmy transportowej, tylko sprzedawcy towaru. Taki sprzedawca zazwyczaj chce mieć pewność czy dostawy do poszczególnych punktów są rentowne. Czy koszt transportu krajowego nie jest za wysoki w stosunku to dostarczanego towaru. Jeden wyjazd auta, kilka do kilkunastu punktów rozładunku i jak tu określić, który punkt ma jaki udział w koszcie danej trasy. Osobiście preferuję poniższą metodę.

Załóżmy, że nasza firma znajduje się w Gdańsku. Do rozwiezienia mamy następujące punkty:

  • Pruszcz Gdański
  • Nowy Dwór Gdański
  • Elbląg
  • Malbork
  • Kwidzyń
  • Sztum

I powrót na bazę do Gdańska.

Źródło: google.pl/maps

Cała trasa to 248 kilometrów. By obliczyć procentowy udział danego punktu w kosztach potrzebujemy sprawdzić jaka odległość dzieli każdy z punktów rozładunku od naszej bazy początkowej. W naszym przykładzie będzie to wyglądać następująco:

  • Gdańsk – Pruszcz Gdański = 10 km
  • Gdańsk – Nowy Dwór Gdański = 39 km
  • Gdańsk – Elbląg = 61 km
  • Gdańsk – Malbork = 62 km
  • Gdańsk – Kwidzyn = 126 km
  • Gdańsk – Sztum = 75 km

Następnie sumujemy razem te odległości, co daje nam 373 km. Kolejnym krokiem jest obliczenie procentowego udziału, każdego z punktów w sumie 373 kilometrów.

  • Pruszcz Gdański – 10 / 373 = 2,7%
  • Nowy Dwór Gdański – 39 / 373 = 10,5%
  • Elbląg – 61 / 373 = 16,4%
  • Malbork – 62 / 373 = 16,6%
  • Kwidzyń – 126 / 373 = 33,8%
  • Sztum – 75 / 373 = 1%

Mając już obliczony procentowy udział, czas na sprawdzenie jak wyglądają koszty. Załóżmy, że taką trasę wykonuje dla nas auto, którego koszt za kilometr to 2 złote. Stawka za całą trasę to 496 zł (248km*2zł=496zł). To teraz podstawiamy koszt naszej trasy do procentowego udziału:

  • Pruszcz Gdański – 2,7% * 496 zł = 13,30 zł
  • Nowy Dwór Gdański – 10,5% * 496 zł = 51,86 zł
  • Elbląg – 16,4% * 496 zł = 81,12 zł
  • Malbork – 16,6% * 496 zł = 82,45 zł
  • Kwidzyń – 33,8% * 496 zł = 167,55 zł
  • Sztum – 21.1% * 496 zł = 99,73 zł

Żeby lepiej zrozumieć ten mechanizm i sens jego stosowania, przeanalizujmy kolejny dzień pracy na tej samej trasie. Tym razem nie wszystkie punkty złożyły zamówienie. Do obsłużenia mamy:

  • Pruszcz Gdański
  • Elbląg
  • Malbork
  • Sztum

Źródło: google.pl/maps

Postępujemy analogicznie: cała trasa to 194 kilometry, a jej koszt to 388 złotych.

Procentowy udział w kosztach poszczególnych punktów:

  • Pruszcz Gdański – 10 / 208 = 4,8%
  • Elbląg – 61 / 208 = 29,3%
  • Malbork – 62 / 208 = 29,8%
  • Sztum – 75 / 208 = 36,1%

Oraz koszt dostawy do nich:

  • Pruszcz Gdański – 4,8% * 388 zł = 18,65 zł
  • Elbląg – 29,3% * 388 zł = 113,79 zł
  • Malbork – 29,8% * 388 zł = 115,65 zł
  • Sztum – 36,1% * 388 = 139,90 zł

Mając już dane z dwóch dni, należy je zsumować:

  • Pruszcz Gdański – 13,30 zł + 18,65 zł = 31,95 zł
  • Nowy Dwór Gdański – 51,86 zł
  • Elbląg – 81,12 zł + 113,79 zł = 194,91 zł
  • Malbork – 82,45 zł + 115,65 zł = 198,10 zł
  • Kwidzyń – 167,55 zł
  • Sztum – 99,73 zł + 139,90 = 239,63 zł

Na tej podstawie mamy jasność co do kosztów poszczególnych punktów. Pozwoli nam to podejmować decyzję o zmianach na trasie, czy negocjacji warunków handlowych z danym klientem.

Sprawdź

pozostałe wpisy

Jak wybrać przewoźnika w transporcie drogowym towarów?

Patrząc na to, jak wygląda sytuacja na rynku transportu, zapewne większość zleceniodawców zakrzyknie, że najważniejsza jest stawka. Oczywiście, stawka jest jak najbardziej istotna. To od niej zależy rentowność sprzedanych produktów. […]

05/12/2023 - admin

Zwolnienie odpowiedzialności przewoźnika przy niedostatecznym opakowaniu towaru

Czy przewoźnik ponosi odpowiedzialność za to, co się dzieje z powierzonym mu towarem? Jak najbardziej. Prawo przewozowe jasno określa, że przewoźnik jest odpowiedzialny zarówno za ubytek, utratę, jak i uszkodzenie […]

29/11/2023 - admin

kiedy mówimy o transporcie międzynarodowym? Kiedy mówimy o transporcie międzynarodowym?

Dla przeciętnego Polaka przewóz towarów za granicę naszego kraju będzie usługą międzynarodową. Jednak przedsiębiorca zajmujący się organizowaniem transportów drogowych musi jednak posługiwać się bardziej szczegółowymi przepisami, według których nie każdy […]

27/11/2023 - StanTrans_Admin

Czy kierowca może załadować/rozładować towar?

W naszej branży bardzo często spotykamy się z praktyką proszenia kierowcy o pomoc przy rozładunku lub o samodzielny rozładunek, bez wcześniejszego ustalenia z przewoźnikiem, że taka sytuacja będzie miała miejsce. […]

02/10/2023 - StanTrans_Admin