„Komunikacja? My w transporcie robimy, a nie w komunikacji!” Część 2.

Typy Osobowości

 

Już w antycznej Grecji Hipokrates uważał, że temperament to podstawowy sposób reagowania i ma wpływ na nasze zachowanie. W swoich pracach wskazał on cztery rodzaje temperamentów. Gniewni i gwałtowni otrzymali miano choleryków. Często demonstrowali swoją siłę, budząc lęk wśród najbliższych. Radośni optymiści, emanujący dobrą energią to sangwinicy. Kierowali się sercem i pogodnym nastawieniem. Flegmatykami określano osoby sztywne i powolne. Z kolei melancholicy postrzegani byli jako smutni pesymiści.

 

Daleko od starożytnej Grecji Aztekowie również, podzieli ludzi według ich zachowania. Do zobrazowania różnic użyli czterech żywiołów: ognia, powietrz, ziemi i wody. Domeną gwałtownych i wybuchowych zapaleńców był ogień. To przywódcy, wojownicy, którzy sięgali po najwyższe szczyty. Zdeterminowani i porywiści jak wiatr byli z kolei ludzie powietrza. Budowniczymi trwałości społeczeństwa czy wioski byli ludzie ziemi. Ich dzieła musiały przetrwać próbę czasu. Spokojni i niezawodni obserwatorzy to ludzie wody.

 

Różnicami w osobowości zajmowali się również Jung i Freud. William Moulton Marston w swoich pracach stworzył podstawy tak zwanego modelu DISC, jednak za jego ojca uważa się Waltera Clarka, twórcę analizy wektorowej zachowań. Model DISC swoja nazwę zawdzięcza pierwszym literą od słów Dominant Influential Steady Conscientious (z ang. dominujący, wpływowy, stały, sumienny). Różnice między osobowościami określa się następująco:

  • Osobowość dominująca cechuje się aktywnością w niesprzyjającym środowisku;
  • Osobowość inspirująca cechuje się aktywnością w sprzyjającym środowisku;
  • Osobowość stabilna cechuje się biernością w sprzyjającym środowisku;
  • Osobowość sumienna cechuje się biernością w niesprzyjającym środowisku.

 

Gdy przyjrzymy się wcześniejszym badaczom naszych osobowości, z pewnością ujrzymy analogię. W celu ułatwienia opisu model, DISC przypisał każdej z osobowości odpowiedni kolor:

  • Choleryk – Ludzie ognia – Osobowość dominująca – Czerwony;
  • Sangwinik – Ludzie wiatru – Osobowość inspirująca – Żółty;
  • Flegmatyk – Ludzie ziemi – Osobowość stabilna – Zielony;
  • Melancholik – Ludzie wody – Osobowość sumienna – Niebieski.

 

Idąc dalej do każdego z kolorów możemy przyporządkować szereg przymiotników:

  • Czerwony – rywalizujący; wymagający​, zdeterminowany​, o silnej woli​, zdecydowany;
  • Żółty – towarzyski​, zaangażowany​, entuzjastyczny​, ruchliwy​, otwarty​;
  • Zielony – troskliwy​, opiekuńczy​, empatyczny​, cierpliwy, wyciszony​;
  • Niebieski – ostrożny, precyzyjny​, rozważny, dociekliwy​, oficjalny​.

 

Czterech kierowców spotkało się na parkingu. Nie mieli zaplanowanego kolejnego załadunku i okazało się, że czeka ich dzień przestoju. Postanowili go wykorzystać i posprzątać auta. Czerwony od razu zakomunikował, jak ma wyglądać praca: od czego zaczynają, jakich środków używają i jaki ma być efekt. Oświadczył również, że pójdzie do skalpu i zrobi dla wszystkich zakupy, by na koniec mogli wspólnie zjeść posiłek i uczcić udany dzień, a reszta posprząta jego auto w tym czasie. Jak powiedział tak zrobił i ruszył do sklepu. Niebieski po krótkiej analizie dostępnych narządzi oraz środków chemicznych ruszył do pracy. Systematycznie zaczynał czyścić jeden element, kończył i dopiero wówczas przechodził do kolejnego. Żółty z wrodzoną radością rozpoczął pracę, ale szybko przypomniał sobie, że jeszcze nie opowiadał zielonemu, jak to Zbychu ładował w Berlinie i że w Berlinie teraz były targi, a jego szwagierka to jedzie na targi do Hiszpanii, a w ogóle to w Hiszpanii są super wina i ostatnio w Biedronce była promocja na korkociągi. Zielony pracował wytrwale słuchając żółtego, a nawet zostawiał na jakiś czas swoją pracę, by pomóc żółtemu. Żółty regularnie zrobił kilka rzeczy by znowu wrócić z nową historią do zielonego, który z kolei regularnie wracał wesprzeć żółtego w pracy. Czerwony po powrocie dynamicznie zapytał, dlaczego polecenie nie zostały wykonane, na co usłyszał od żółtego, że ten zaplanował już takie cyklicznie spotkania i zaczął o nich informować kolejnych kierowców.

 

Ta krótka historia jest oczywiście mocno przejaskrawiona, by przybliżyć różnice w działaniu poszczególnych kolorów. A jak wykorzystać wiedzę o osobowościach w praktyce? Początki niestety nie są łatwe, ponieważ bardzo trudno określić jaki dominujący kolor posiada osoba, z którą wchodzimy w interakcję. Wymaga to dużej praktyki, która przychodzi z czasem. Warto zastanawiać się nad kolorem, wszystkich osób z którymi rozmawiamy, pracujemy czy nawet najbliższych. Takie spostrzeżenia notować i w miarę możliwości wracać do nich, by zreifikować czy kolejne interakcje potwierdziły pierwotny wybór, czy mu zaprzeczyły. Z czasem zaczniemy coraz szybciej i trafniej dostrzegać pewne szczególne zachowania i schematy.

 

To co powinien zastosować spedytor we współpracy z kierowcą w danym dominującym kolorze? Poniżej kilka porad:

Czerwony kierowca – nie należy mu dokładnie planować pracy z podawanie wszystkich szczegółów. Potrafi sam zaplanować trasę, tylko na podstawie adresów załadunku i rozładunku. Jest w stanie sam ustalić godziny pracy zakładu, dogadać się z magazynierem itp. Wie co ma robić i zrealizuje zadanie, bez ciągłego sprawdzania jak idzie. Jeśli prosi o informację, to należy przekazać mu ją jak najszybciej, bo może się zdenerwować.

Żółty kierowca – zaplanuj mu dobrze trasę i upewnij się, że wszystko dobrze zrozumiał, a potem jeszcze raz się upewnij. Jak już będziesz miał pewność to możesz wysłuchać jego historii. Jeśli nie masz na to teraz czasu, poinformuj go o tym, a następnie ustal, kiedy oddzwonisz. On potrzebuje się wygadać, a w kabinie nie za bardzo jest z kim. Jego wrodzona otwartość może pozwolić na nawiązanie nowych owocnych kontaktów. Pozwól mu pogadać z magazynierem, wózkowym itp. Może załatwi ładowanie bez kolejki!

Zielony kierowca – jest miły i uprzejmy. Nigdy nie zrobi „akcji” na załadunku czy rozładunku, ale może nawiązać relacje, które z czasem zaowocuję. Jest często nie zdecydowany i nie potrafi podjąć decyzji. Nie zostawiaj mu ich! Zaplanuj dobrze trasę biorąc pod uwagę wszystkie zagrożenia i przekaż mu dokładne instrukcje. Z takim planem, tylko zdarzenia losowe mogą go powstrzymać przed jego realizacją.

Niebieski kierowca – kiedy wysyłasz mu plan do zrobienia upewnij się, że masz wszystkie informacje. Ulica muszą mieć numer, miejscowości kod pocztowy. Informacje o ładunku muszą być dokładne, bo inaczej dostaniesz telefon i wpis w liście przewozowym, że ilości czy waga się nie zgadzały. Nie marnuj mu czasu niekompletnymi informacjami, bo go to męczy. Jeśli sygnalizuje ci, że zagrożenie w realizacji planu, nie ignoruj go tylko dokładnie wysłuchaj i omów, a jest duża szansa, że unikniesz późniejszych problemów.

Drodzy kierowcy, analogiczne uwagi powinniście uwzględnić, przy komunikacji ze spedytorami. Pozwoli to wszystkim na efektywniejszą pracę i więcej spokoju. Temat kolorów i osobowości został poruszony w wielu publikacjach i zachęcam wszystkich do zgłębienia tematu, zarówno pod względem własnej osobowości, jak i współpracy z innymi.

Sprawdź

pozostałe wpisy

Ile razy płaci klient? Kruczek w prawie przewozowym Ile razy płaci klient? Kruczek w prawie przewozowym

Organizując transport sprawdzamy wiarygodność i referencje firmy, której mamy zamiar udzielić zlecenia. Część osób badanie wiarygodności zleceniobiorcy ogranicza do sprawdzenia polisy Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika (OCP). Bardziej dociekliwi proszą jeszcze przewoźnika […]

26/10/2021 - admin

Kierowco, dbaj o zdrowie!

Mam zawał! Usłyszała przez telefon żona polskiego kierowcy wracającego z trasy do kraju. I być może nie byłoby to tak przejmujące ponieważ często realizuje on transporty międzynarodowe gdyby nie fakt, […]

29/12/2020 - admin

Transport międzynarodowy w firmie Stan-Trans. Co sprawia, że klienci zostają z nami na lata?

Wiele firm, dla których organizujemy transport krajowy lub transport międzynarodowy, współpracuje z nami od lat. Dlaczego tak się dzieje? Zapytaliśmy o to naszych partnerów.   Jednym z naszych wieloletnich kontrahentów […]

08/12/2020 - admin

Przewoźnik poszukiwany

Poszukuję przewoźnika. Ta fraza przebija się ostatnio przez wszystkie fora i grupy transportowe. Ogromna liczba ładunków do przewiezienia spowodowała brak wolnych przestrzeni transportowych, a co za tym idzie rozpaczliwe poszukiwanie […]

16/11/2020 - admin





    Czy chcesz dodać załącznik?