JAK WYBRAĆ … SPEDYCJĘ?
01/10/2019 - admin

Poprzednio zajęliśmy się kryteriami wyboru dostawcy usługi transportowej czyli przewoźnika. Ale przewoźnik nie jest jedyną opcją w tym względzie. Możemy również skorzystać z usługi spedycji, która w naszym imieniu zleci realizację transportu przewoźnikowi. W gestii takiej spedycji jest by wybrany przewoźnik spełniał wszystkie kryteria do należytego wykonania usługi przewozu. A co z weryfikacją spedycji? Tutaj też rekomendujemy weryfikację.
- Staż firmy
Ponownie staż firmy ma znaczenie. Spedycja z dwuletnim stażem jest bardziej wiarygodna, niż taka dwu miesięczna. Istnieje dużo firm zakładających spedycję, przyjmujących ładunki od klientów, zlecających te ładunki przewoźnikom i znikających po otrzymaniu zapłaty od klienta, bez opłacenia faktur przewoźników. Nie mija dużo czasu, a pojawia się kolejna firma z nowym NIP-em i identycznym schematem działania. Warto to sprawdzić, bo chyba nikt z nas nie ma ochoty być ogniwem przestępczego łańcucha.
- Wymagane licencje
W Polsce by wykonywać działalność w zakresie transportu drogowego, która dotyczy pośrednictwa przy przewozie rzeczy należy posiadać „Licencję na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy” – potocznie nazywaną licencją spedycyjną. Podobnie jak licencja przewozowa ta również posiada datę ważności, którą należy zweryfikować.
- OCS
Odpowiedzialność cywilna spedytora jest polisą która zrekompensuje nam straty spowodowane złym wyborem przewoźnika do realizacji naszego zlecenia. I ponownie do najważniejszych rzeczy podlegających weryfikacji należą termin ważności, wartość ubezpieczenia, zakres terytorialny oraz wyłączenia i warunki specjalne. Istotne by OCS zawierało rozszerzenie o tak zwane OC Przewoźnika Umownego. Dlaczego jest to ważne? Bardzo często spedycja zawiera z klientem umowę przewozu, a nie spedycyjną i wówczas jeśli nie ma klauzury OCPU, spedycja nie jest osłonięta ubezpieczeniem, a tym samy my ryzykujemy. Jest to bardzo częsty błąd w branży, ale to już historia na kolejny wpis.