Dopuszczalne wymiary i masy samochodów ciężarowych

Dopuszczalne wymiary i masy samochodów ciężarowych

Organizując transport krajowy, firma przewozowa, oprócz wyznaczenia trasy, musi wybrać pojazd, który będzie najbardziej optymalny dla przewożonego ładunku. To, co jest istotne z punktu widzenia prawa drogowego, to przestrzeganie dopuszczalnych wymiarów i mas samochodów ciężarowych. Przyjrzyjmy się zatem, jak wyglądają regulacje odnoszące się do tej kwestii w Polsce.

Wymiary pojazdów ciężarowych

Kwestia wymiarów ciężarówek jest dosyć precyzyjnie określona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. 

Długość ciężarówek

Według zapisów tej ustawy długość pojazdu ciężarowego nie może przekraczać:

  • 12 m dla pojazdów pojedynczych,
  • 16,5 m dla pojazdu członowego (pojazd silnikowy + naczepa),
  • 18,75 m dla zespołu dwóch pojazdów.

W takich wykazach często spotyka się jeszcze jedno ograniczenie do 22 m dla zespołu trzech pojazdów. Nie zawsze jednak znajduje się przy tej wartości adnotacja, że w tej konfiguracji pojazd ciągnący to albo ciągnik rolniczy, albo pojazd wolnobieżny (czyli w temacie ciężarówek ta wartość nie ma znaczenia).

Zespół to nic innego jak połączenie kilku pojazdów, które podróżują ze sobą wspólnie. Warto pamiętać, że zespołem pojazdów nie jest natomiast łączenie pojazdów w momencie holowania. Przykładem zespołu pojazdów będzie konfiguracja pojazd silnikowy + przyczepa. W powyższym zestawieniu podobna opcja pojawiła się w przypadku pojazdu członowego. Istnieje tutaj jednak kluczowa różnica między przyczepą (w zespole pojazdów) a naczepą (w pojeździe członowym). Przyczepa jest odrębnym pojazdem, który swobodnie można łączyć z innymi, natomiast naczepę częściowo kładziemy bezpośrednio na pojazd silnikowy.

Szerokość i wysokość ciężarówek

Szerokość samochodu ciężarowego z zasady nie powinna przekraczać 2,55 m. Z kolei szerokość nadwozia w przypadku pojazdu z izolacją termiczną (izotermy), gdzie grubość ścian bocznych przypada na każdą po minimum 45 mm – w takiej sytuacji limit wydłuża się nam do 2,6 m. Dopuszczalna wysokość pojazdu ciężarowego to 4 m

Zorganizujemy dowolny

transport w 45 minut

lub krócej

Nasz pracownik szybko przygotuje konkretną propozycję, a po jej akceptacji osobiście dopilnuje, by nic nie przeszkodziło w dostawie na umówiony czas.

Nagłe zlecenia nas nie zaskakują, bo jesteśmy dobrze przygotowani.

Może się zdarzyć, że nasz ładunek przekracza wyżej podane wymiary i wówczas mamy do czynienia z przejazdem nienormatywnym. Stosujemy zatem inne przepisy. Warto jednak zauważyć, że na każdy taki przejazd potrzebujemy specjalnego zezwolenia.

dopuszczalna masa ciężarówek

Rzeczywista czy dopuszczalna masa całkowita pojazdu?

W kontekście obowiązujących przepisów i wartości maksymalnej wagi pojazdów ciężarowych słyszy się nieraz dwa określenia: rzeczywista masa całkowita i dopuszczalna masa całkowita pojazdu. Nie będzie raczej zaskoczeniem, że nie są to terminy wymienne. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (DMC) odnosi się do maksymalnej wagi, jaką może osiągnąć dany pojazd, by poruszać się legalnie. Rzeczywista masa całkowita ukazuje realną wartość tej miary i zdarza się, że jest ona przekroczona. Informację o tym, jaka jest dopuszczalna masa całkowita naszego pojazdu znajdziemy w jego dowodzie rejestracyjnym. 

Jakie są normy wartości DMC?

Dopuszczalna masa całkowita jest rozpatrywana w kilku przypadkach i w zależności od sytuacji jej wartość się zmienia. 

Dla pojazdu składowego w zespole pojazdów mamy następujące możliwości:

  • 10 t w przypadku przyczepy o jednej osi (poza naczepą) i 11 t w przypadku przyczepy z osią centralną;
  • 18 t w przypadku przyczepy o dwóch osiach (poza naczepą);
  • 24 t w przypadku przyczepy z większą niż dwie liczbą osi (poza naczepą).

Dla zespołu pojazdów, którego części składowe po zsumowaniu mają minimum pięć osi, gdzie pojazdem ciągnącym jest pojazd samochodowy, przypada 40 t. Wyjątkiem od tej reguły są pojazdy członowe uczestniczące w transporcie intermodalnym, posiadające pięć lub sześć osi, ale w ich skład wchodzi:

Skorzystaj

z szybkiej wyceny

Skontaktuj się z naszymi sprzedawcami - otrzymasz oferte w 45 minut!

  • ciągnik siodłowy z trzema osiami i naczepa z dwiema lub trzema osiami – wówczas limit wynosi 44 t;
  • ciągnik siodłowy z dwiema osiami i naczepa z trzema osiami – w takiej sytuacji limit to 42 t.

Dla zespołu pojazdów, który łącznie posiada trzy osie maksymalna DMC wynosi 28 t. Z kolei zespół pojazdów z czterema osiami (pojazd samochodowy o dwóch osiach i przyczepa również z dwiema osiami) posiada limit 36 t. Wyjątkiem będzie zespół również czteroosiowy, ale z pojazdem o trzech osiach i przyczepą o jednej osi. Tutaj wartość maksymalna to 35 t (dodatek jednej tony więcej jest możliwy, jeśli oś napędową wyposażymy w koła bliźniacze oraz zawieszenie pneumatyczne). 

Dokładne zapisy dotyczące przepisowych wymiarów nie tylko samochodów ciężarowych można znaleźć w drugim dziale wcześniej przywołanego rozporządzenia.

Po co ta wiedza?

Znając dopuszczalne wymiary i masę samochodu ciężarowego, możemy uniknąć przekroczenia tych wielkości. Dlaczego to takie ważne? Jazda poza granicami przepisów wiąże się z tworzeniem niebezpieczeństwa na drodze zarówno dla konkretnego transportu, jak i dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Zbyt ciężkie i niewymiarowe pojazdy blokują szybką reakcję kierowcy na nagłe zdarzenia, spowalniają ruchy kierownicy, wydłużają drogę hamowania itd. W takiej sytuacji nietrudno o spowodowanie wypadku czy kolizji. Poza tym w momencie kontroli mandat jest niemalże pewny. 

Dla firm transportowych ważne jest jak najbardziej optymalne wykorzystanie pojazdu, istotny jest każdy kilogram zajmowanego miejsca. Współpraca z naszą firmą gwarantuje zachowanie wszelkich norm – zarówno tych wynikających z prawa, jak i bezpieczeństwa.

Sprawdź

pozostałe wpisy

Czym jest strefa czystego transportu?

Strefa czystego transportu (SCT) to innowacyjna inicjatywa, która zmienia oblicze miejskiej mobilności. Obejmuje specjalnie wyznaczone obszary miast, w których obowiązują restrykcyjne zasady ograniczenia wjazdu dla niektórych pojazdów. Celem wprowadzania stref […]

15/07/2024 - StanTrans_Admin

Z jakimi wyzwaniami mierzą się firmy transportowe?

Branża transportowa jest jednym z kluczowych sektorów gospodarki, który wpływa na efektywność handlu krajowego i międzynarodowego. Jednakże firmy transportowe stoją przed wieloma wyzwaniami, które mogą wpłynąć na ich działalność i […]

25/06/2024 - StanTrans_Admin

czy warto decydować się na transport ekspresowy? Czym jest transport dedykowany?

W dynamicznie rozwijającym się świecie logistyki, transport dedykowany wyłania się jako ważna usługa transportowa, która odpowiada na potrzeby szybkiej i niezawodnej dostawy. Jest to rozwiązanie dostosowane do specyficznych wymagań klientów, […]

10/06/2024 - StanTrans_Admin

Jak organizowane są spedycje transportowe?

We współczesnej rzeczywistości, w której granice państw stają się coraz łatwiejsze do przekraczania, ważną rolę odgrywa logistyka. Spedycja transportowa jest podstawą tej branży i zapewnia sprawny przepływ towarów na całym […]

07/05/2024 - StanTrans_Admin