Co z tym Pakietem Mobilności?

Czym jest Pakiet Mobilności? Zbiorem zmian przepisów dotyczących między innymi:

  • Wymagania dotyczące maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku;
  • Delegowanie kierowców w sektorze transportu drogowego;
  • Wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i dostęp do międzynarodowego rynku przewozów drogowych.

Dość długo nasłuchaliśmy się jak ów pakiet zniszczy rynek transportowy i że musimy walczyć co sił, bo inaczej czeka nas zagłada. Z takim przeświadczeniem słuchałem wystąpień znamienitych person, zarówno ze sceny politycznej jak i transportowej, czytałem artykuły i  szczerze mówiąc naprawdę się bałem, co przyniesie przyszłość. W końcu nadszedł 11 grudnia 2019 i został opublikowany kompromis z trilogów. I ku mojemu ogromnemu zdziwieniu -zagłada nie nadeszła.

Absolutnie nie jestem zwolennikiem pakietu i nie mam zamiaru go bronić, chciałbym tylko zwrócić uwagę, że wprowadza on nowe zasady, do których musimy się dostosować, ale absolutnie nie usuwa polskich przewoźników z europejskiego rynku. Przyjrzyjmy się kilku zapisom.

 

Kierowca międzynarodowy może zrobić́ dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku pod rząd (2x24h).

 

Oczywiście są do tego zapisu dodatkowe warunki, jak choćby rekompensata skróconych odpoczynków z pełnym odpoczynkiem tygodniowym w bazie lub domu, na trzeci tydzień. W praktyce wychodzi, że kierowca może rozpocząć pierwszy tydzień pracy, skrócić odpoczynek tygodniowy, przepracować kolejny tydzień, ponownie skrócić odpoczynek tygodniowy i dopiero w trzecim tygodniu pracy musi zjechać na bazę. System pracy 3/1 wydaje się tutaj idealnie pasować. Nie widzę tragedii, można planować wdrożenie nowego systemu pracy i działać.

 

Obowiązkowy powrót kierowcy do centrum operacyjnego (baza) lub miejsca zamieszkania kierowcy co 4 tygodnie.

 

Ten zapis zaczyna już stwarzać problemy, ale możemy już myśleć nad rozwiązaniami by zminimalizować jego negatywne skutki. Możemy na przykład skorzystać z dobrodziejstw wcześniejszego zapisu i zaplanować pracę kierowców w systemie 3/1, w pełni rozwiązuje to nasz problem. Jeśli ktoś w większości realizuje tak zwane przeżuty czy przewozy kabotażowe, wówczas sytuacja jest trudniejsza. Nic nie szkodzi otworzyć firmę w innym kraju i tam założyć bazę w której będziemy mogli się wywiązywać z powyższego zapisu. Pesymiści pewnie zakrzykną, że to nowe problemy, bariery językowe i kulturowe, większe koszty itp. A może szansa na ekspansję na nowe rynki? Owszem uruchomienie takiej firmy oraz rekrutacja personelu nie będzie łatwa, ale są firmy które mogą nam w tym pomóc, a potencjał jest ogromny.

 

Możliwość́ przerwania na promie odpoczynków tygodniowych:

  • Skróconych (24h) – wszystkich;
  • Regularnych (45h) – spełniając dodatkowe warunki.

Przewoźnikom realizującym regularne przewozy do Wielkiej Brytanii czy Skandynawii nie trzeba tłumaczyć jak korzystne może być „ruszenie” zestawu podczas weekendu na promowisku. Oszczędzi to pracy przy angażowani dodatkowych kierowców by wstawić auto na prom oraz umożliwi oszczędności podczas przepraw tańszymi odejściami.

 

Kontrola drogowa obejmuje 56 dni wstecz.

 

Jeździmy bez magnesu? Nie łamiemy przepisów? Nie mamy nic do ukrycia? To czego się bać? A minimalizacja nieuczciwych kierowców i przewoźników wpłynie jak najbardziej pozytywnie na rynek transportowy.

 

BUSY od 2,5 tony DMC w międzynarodowym transporcie rzeczy oraz kabotażu:

  • Obowiązek do stosowania się̨ do wszystkich reguł 561/2006/WE;
  • Obowiązek instalacji i użytkowania tachografu;
  • W przypadku przewozów zarobkowych spełniają̨ wymogi dotyczące zawodu przewoźnika drogowego oraz uzyskują̨ licencje;
  • Wymóg zabezpieczenia finansowego – pierwszy pojazd 1800 euro, każdy kolejny 900 euro.

 

To co napiszę będzie pewnie bardzo kontrowersyjne dla „busiarzy”, ale z powyższymi zapisami zgadzam się w pełni i uważam, że powinny być wprowadzone już dawno. Znam kierowców, którzy byli zmuszani przez pracodawców do jazdy po 20 godzin bez odpoczynku, bo musimy się rozładować, bo towar musi dojechać, bo jak koła się kręcą to zarabiamy. Niestety taka jest smutna rzeczywistość, że nasz pęd do pieniędzy, powoduje duże zagrożenie w ruchu drogowym. Według raportu Komendy Głównej Policji w 2018 roku pojazdy ciężarowe powyżej 3,5t DMC spowodowały 878 wypadków drogowych, a pojazdy ciężarowe poniżej 3,5t DMC – 1350 wypadków. Wymóg posiadania licencji przewozowej dla firm posiadających flotę między 2,5 do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej spowoduje, że taka licencja może zostać im odebrana. Co powinno skutecznie odstraszać od nadużyć.

 

Najwięcej kontrowersji wzbudza delegowanie pracowników. Całkowicie wyłączony z delegowania został tranzyt oraz przewozy bilateralne (eksport z PL/ import do PL). Cross-trade oraz kabotaż̇ zostały w pełni objęte. Jeśli nasze auta realizują przewozy w tak zwanych kółkach, wyjazd z Polski i z powrotem, to pakiet mobilności ułatwi nam pracę w pełni likwidując obowiązek zgłaszania pracowników jako delegowanych. Dużo gorzej wygląda sytuacja, gdy większość naszych operacji to przewozy pomiędzy krajami bez powrotu do Polski. Wówczas podlegamy zgłoszeniu naszych kierowców jako delegowanych. Co prawda procedury zgłaszania pracowników mają zostać uproszczone (brak konieczności przedstawiciela, dokumentacja w postaci elektronicznej jedynie po angielsku), ale będziemy musieli zapewnić naszemu pracownikowi wszystkie dodatki związane z układami zbiorowymi i absolutnie nie będziemy mogli zaliczyć diet i ryczałtów do minimalnego wynagrodzenia. Koszt takiego pracownika wzrośnie znacząco. Zmiany te nie są pomyślne dla przewoźników, ale na szczęście mam 18 miesięcy od publikacji pakietu mobilności by się do nich przygotować.

 

Pakiet mobilności daje nam kilka ciekawych możliwości do wykorzystania oraz wprowadza szereg ograniczeń i utrudnień. W mojej opinii nie przyniósł jednak zapowiadanego armagedonu, a my Polacy wielokrotnie pokazywaliśmy naszą zaradność. Mamy jeszcze trochę czasu do wejścia w życie wszystkich zapisów. Nie zmarnujmy go na narzekanie, a wykorzystajmy na znalezienie skutecznych rozwiązań.

Sprawdź

pozostałe wpisy

Kierowco, dbaj o zdrowie!

Mam zawał! Usłyszała przez telefon żona polskiego kierowcy wracającego z trasy do kraju. I być może nie byłoby to tak przejmujące ponieważ często realizuje on transporty międzynarodowe gdyby nie fakt, […]

29/12/2020 - admin

Transport międzynarodowy w firmie Stan-Trans. Co sprawia, że klienci zostają z nami na lata?

Wiele firm, dla których organizujemy transport krajowy lub transport międzynarodowy, współpracuje z nami od lat. Dlaczego tak się dzieje? Zapytaliśmy o to naszych partnerów.   Jednym z naszych wieloletnich kontrahentów […]

08/12/2020 - admin

Przewoźnik poszukiwany

Poszukuję przewoźnika. Ta fraza przebija się ostatnio przez wszystkie fora i grupy transportowe. Ogromna liczba ładunków do przewiezienia spowodowała brak wolnych przestrzeni transportowych, a co za tym idzie rozpaczliwe poszukiwanie […]

16/11/2020 - admin

Najtrudniejsza robota ever……

Ostatnio zdarza mi się coraz częściej słuchać opowieści jakie to niemożliwe do zrealizowania zadania stają przed spedytorami i kierowcami. Jak to robota jest trudna, jak wykonanie planów jest wymagające. Ok, […]

09/06/2020 - admin





    Czy chcesz dodać załącznik?