A po co wam wielkość towaru?

Takie pytanie zdarza mi się słyszeć bardzo często. Jest to chyba uzupełnienie do pytania o wartość towaru. Drogi zleceniodawco potrzebujemy informacji o wymiarach i wadze towaru by profesjonalnie zorganizować transport. By lepiej to zobrazować posłużę się przykładem.

Po godzinie 16:00 w czwartek dzwoni do mnie znajoma i prosi o pomoc w organizacji transportu z Niemiec do Polski. Załadunek w piątek do 15:00 i towar musi być w sobotę na rozładunku. Do przewiezienie były kamery i urządzenia do monitoringu. Serwis miał niedzielę na zamontowanie ich w obiekcie. Powiedziałem ok, podaj tylko wymiary i wagę. Po pięciu minutach otrzymałem sms-a:

 

„4 palety 750kg”

 

Pewności czy 750 kilogramów łącznie czy każda z palet tyle waży nie miałem, więc dopytuję. Odpowiedz:

 

„każda”

 

Czyli już wiadomo, że auto powyżej 3,5t DMC. Zaczynam dzwonić i szukać możliwości.

Pojawiła się opcja z doładunkiem na naczepę 13,6m. Należało jednak sprawdzić czy taki pojazd będzie w stanie wjechać na rozładunek. Przyszła odpowiedz:

 

„tir się nie zmieści”

 

OK, Organizuję solówkę. Trudne zadanie w czwartek po godzinach pracy, ale udało się. Kierowca miał rano rozładunek, potem 120 kilometrów podlotu i ładujemy. Niestety jak to bywa w planowaniu nie wszystko poszło zgodnie z planem. Auta nie chcieli rozładować, z powodów znanych tylko rozładowcom niemieckim. Kierowca zdenerwowany, bo tachograf cały czas bije, a kilometry nie maleją. Ja na telefonie, próbuję coś pomóc i tak mijają dwie godziny. W końcu udało się, rozładowali a kierowca ruszył po nieszczęsne palety.

Na miejscu załadunku okazało się jednak, że dane na temat wymiarów i wagi, różnią się od tych jakie otrzymałem. Zamiast 4 palet, były 4 połówki palet. Zamiast 3000 kg łącznie, cały towar ważył niespełna 500 kg. Czyli spokojnie można było zabrać to na busa. Piszę do znajomej i pytam dlaczego taka różnica danych, pada odpowiedz:

 

„przecież wiesz że się na tym nie znam”

 

Ze stoickim spokojem, godnym spedytora, poinformowałem, że mogła ponieść niższy koszt, ponieważ mogliśmy skorzystać z mniejszego auta, które jest relatywnie tańsze w użyciu. Nadeszło dopowiedz:

 

„to nie mogłeś mi wcześniej powiedzieć że o kasę chodzi”

„bym się dowiedziała a nie pisała mniej więcej”

 

A więc drogi zleceniodawco, potrzebujemy od ciebie kompletnych informacji, byśmy mogli dobrać odpowiedni środek transportu, a co za tym idzie, by jego koszt był adekwatny do przewożonego ładunku. Bo wierzcie mi, kierowca oznajmiający na załadunku, że zamiast zdeklarowanych 33 euro palet, ma załadować 33 palety przemysłowe – potrafi zepsuć dzień, zarówno nam, jak i wam 😉

Sprawdź

pozostałe wpisy

Jak wybrać przewoźnika w transporcie drogowym towarów?

Patrząc na to, jak wygląda sytuacja na rynku transportu, zapewne większość zleceniodawców zakrzyknie, że najważniejsza jest stawka. Oczywiście, stawka jest jak najbardziej istotna. To od niej zależy rentowność sprzedanych produktów. […]

05/12/2023 - admin

Zwolnienie odpowiedzialności przewoźnika przy niedostatecznym opakowaniu towaru

Czy przewoźnik ponosi odpowiedzialność za to, co się dzieje z powierzonym mu towarem? Jak najbardziej. Prawo przewozowe jasno określa, że przewoźnik jest odpowiedzialny zarówno za ubytek, utratę, jak i uszkodzenie […]

29/11/2023 - admin

kiedy mówimy o transporcie międzynarodowym? Kiedy mówimy o transporcie międzynarodowym?

Dla przeciętnego Polaka przewóz towarów za granicę naszego kraju będzie usługą międzynarodową. Jednak przedsiębiorca zajmujący się organizowaniem transportów drogowych musi jednak posługiwać się bardziej szczegółowymi przepisami, według których nie każdy […]

27/11/2023 - StanTrans_Admin

Czy kierowca może załadować/rozładować towar?

W naszej branży bardzo często spotykamy się z praktyką proszenia kierowcy o pomoc przy rozładunku lub o samodzielny rozładunek, bez wcześniejszego ustalenia z przewoźnikiem, że taka sytuacja będzie miała miejsce. […]

02/10/2023 - StanTrans_Admin