Wzrost opłat drogowych dla ciężarówek w Niemczech w grudniu 2023

wzrost opłat drogowych w Niemczech

1 grudnia 2023 roku ‒ od tego dnia kierowcy samochodów ciężarowych podróżujący po niemieckich autostradach stoją w obliczu istotnych zmian. Nowe regulacje wprowadziły podwyżkę cen za korzystanie z autostrad (czyli tzw. myto), rzucając tym samym wyzwanie przed całą branżą firm transportowo-spedycyjnych w krajach europejskich. To krok, który wzbudza intensywne dyskusje w środowisku na temat tego, jak polskie firmy poradzą sobie z tak rewolucyjnym wzrostem cen, jaki będzie miało to wpływ na sektor TSL, a także jak odbije się to na kosztach usług transportowych.

Niemiecki Bundestag podjął decyzję o podwyżkach cen za przejazdy autostradami  oraz drogami federalnymi w październiku 2023 roku. Ich wysokość sięga ponad 80%! Ma to związek z procesem wdrażania unijnej dyrektywy o eurowiniecie z 2022 roku. Jak zatem teraz wygląda sytuacja kosztów ponoszonych za korzystanie z niemieckich autostrad?

Opłaty za autostrady w Niemczech

W Niemczech z autostrad i dróg federalnych w pełni bezpłatnie mogą korzystać samochody osobowe. Nie oznacza to, że w przyszłości również kierowcy osobówek będą zobligowani do uiszczania opłaty drogowej. Na razie jednak warto podkreślić, że nowe stawki myta ‒ póki co ‒ dotyczą jedynie ciężarówek o masie całkowitej od 7,5 tony. Wprowadzony w grudniu 2023 roku cennik uwzględnia takie elementy jak DMC, liczba osi pojazdu oraz klasyfikacja Euro. Dodatkowo ciężarówki, które spełniają normę Euro 6 są podzielone pod kątem klasy emisji dwutlenku węgla ‒ jak łatwo się domyślić, im wyższa emisja, tym wyższa stawka za przejechanie kilometra niemieckiej autostrady. Przykładowo: kierowca pojazdu 5-osiowego mieszczącego się w pierwszej klasie normy Euro 6 będzie musiał zapłacić 34,8 centa za kilometr. Dla porównania do końca listopada kwota obowiązująca dla tego samego użytkownika wynosiła 19 centów.

ceny niemieckich autostrad i dróg federalnych
ceny niemieckich autostrad i dróg federalnych

Przyszłość przepisów drogowych w Niemczech

To jednak nie koniec zmian. Już w lipcu 2024 roku do opłat za przejazdy po niemieckich autostradach będą też zobligowane samochody ciężarowe o masie całkowitej od 3,5 tony. Co więcej, od 1 stycznia 2024 roku w Niemczech do nowych opłat drogowych bazujących na klasyfikacji związanej z emisją CO₂ będą też zobowiązane pojazdy napędzane gazem ziemnym. 

Jaki jest cel tych podwyżek?

Jak uzasadnia ustawodawca, głównym celem jest promocja transportu ekologicznego i szerzenie świadomości związanej z ochroną klimatu. Według ekspertów decyzja o tak drastycznych podwyżkach zrealizowana w tak szybkim czasie może przynieść zupełnie odwrotny skutek. Przedsiębiorcy, którzy nawet chcieliby korzystać z pojazdów korzystniejszych dla środowiska naturalnego, nie zrobią tego, ponieważ środki finansowe będą musieli przeznaczyć na wyrównanie strat związanych z podniesieniem niemieckiego myta. Koniec końców wzrost opłat za autostrady i drogi federalne z Niemiec może dotknąć nie tylko branżę TSL z całej Europy, która realizuje transport międzynarodowy, ale i przedstawicieli innych gałęzi gospodarczych, a w konsekwencji ‒ konsumentów

Niemiecki rząd szacuje, że z uwagi na wspomniane podwyżki budżet państwa powiększy się o dodatkowe ponad 30 mld euro, a pieniądze te zostaną przeznaczone na rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej.

Zorganizujemy dowolny

transport w 45 minut

lub krócej

Nasz pracownik szybko przygotuje konkretną propozycję, a po jej akceptacji osobiście dopilnuje, by nic nie przeszkodziło w dostawie na umówiony czas.

Nagłe zlecenia nas nie zaskakują, bo jesteśmy dobrze przygotowani.

Co z innymi krajami w Europie?

Opłaty drogowe, które są zależne od stopnia emisyjności dwutlenku węgla mają być wprowadzone w każdym kraju UE do 25 marca 2024 roku. Stąd można się spodziewać kolejnych podwyżek w innych państwach europejskich. Na ten moment do zmian przygotowuje się Austria, która jednak planuje stopniową modyfikację opłat drogowych, realizowaną w latach 2024-2026.

wzrost opłat drogowych w Niemczech
wzrost opłat drogowych w Niemczech

Sprawdź

pozostałe wpisy

transport drogowy maszyny Jakie maszyny transportuje się najczęściej?

Transport dużych maszyn wymaga starannego przygotowania i wykorzystania specjalnych pojazdów. Pracownicy firmy transportowej muszą nie tylko zabezpieczyć ładunek, ale także zaplanować trasę do miejsca docelowego. Jakie maszyny najczęściej się transportuje? […]

09/06/2025 - weronika

transport maszyny rolniczej na naczepie W jaki sposób transportuje się suszarnie zbożowe?

Nie każdy rolnik dysponuje własnym sprzętem do suszenia zboża, dlatego często zachodzi potrzeba wynajęcia lub zakupu suszarni i dostarczenia jej do gospodarstwa. Tego typu urządzenia mogą mieć duże rozmiary i […]

26/05/2025 - weronika

transport kombajnu samochodem ciężarowym Jak transportować kombajn?

Kombajn to jedna z większych maszyn rolniczych, która jest niezbędna do zautomatyzowania procesu koszenia, młócenia i oczyszczania ziarna. W sytuacji, gdy potrzebna jest jego relokacja, pojawia się problem ze zorganizowaniem […]

26/05/2025 - weronika

maszyna, generator przemysłowy Jak transportuje się generatory?

Przewóz przemysłowego generatora to niecodzienne wyzwanie logistyczne. Wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale też dokładnej znajomości specyfiki samego urządzenia. Jak wygląda transport takiej maszyny? Wyjaśniamy w artykule! Jakimi pojazdami transportuje […]

26/05/2025 - weronika