Transport okien
Od wielu lat zajmujemy się transportem okien zestawami z doczepianymi wózkami widłowymi po Unii Europejskiej. Szkolimy kierowców w przewozie okien, a także śledzimy problemy z jakimi zmagają się producenci, dostawcy, a także klienci indywidualni, aby jak najlepiej wykonać swoją usługę.
Polska jest liderem w Europie w eksporcie okien i drzwi.
Kluczowym odbiorcą okien są Niemcy na rynku europejskim. Wśród głównych odbiorców są też Francja i Włochy, które również zaliczają się do czołowych odbiorców. Pozostałe kierunki gdzie transportuje się okna to Belgia, Niderlandy, Czechy, Wielka Brytania, Austria oraz kraje skandynawskie. Poza rynkiem europejskim polski produkt dociera także do takich krajów jak USA, Kanada, Izrael, czy RPA.
O czym pamiętać transportując okna?
Zauważyliśmy, że na wielu forach branżowych powiela się część pytań dotyczących transportu okien, dlatego poniżej przedstawiamy 5 praktycznych wskazówek, na które warto zwrócić uwagę podczas eksportu okien.
1. Przewóz okien na leżąco.
Okna powinno się przewozić pionowo na stojakach od największego do najmniejszego okna. Przy takim ustawieniu masa szyby rozkłada się równomiernie wzdłuż krawędzi i profilu, a szyby lepiej znoszą drgania i wibracje w czasie transportu. Zdarza się, że małe szyby przewozi się na leżąco w specjalnych skrzyniach, jednak może to grozić mikropęknięciami od naprężeń własnych, dlatego zaleca się przewóz okien pionowo.
2. Odpowiedni stojak do transportu okien.
Tak jak wspomnieliśmy wyżej, transport okien powinien odbywać się w pozycji pionowej na stojakach. Do przewozu okien stosuje się ramy typu A-frame, do których mocuje się okna pasami. Warto zwrócić uwagę, czy taka rama posiada kieszenie na wózek widłowy (otwory na widły). Jeśli rama nie posiada takich otworów, to wtedy przydatne będą zaciski do podnoszenia. Coraz częściej do przewozu okien stosuje się stojaki drewniane z podstawą paletową. Zwróć uwagę, czy stojak nie jest spróchniały, czy posiada boczne belki dla wzmocnienia konstrukcji oraz, czy wszystkie elementy są dobrze zbite, tak aby stojak nie rozleciał się w czasie transportu. Uwaga! Stojak powinien być prawidłowo dobrany do wielkości i wagi okien. W przeciwnym razie przechyli się podczas załadunku/rozładunku bądź w czasie transportu.
3. Właściwe zabezpieczenie okien podczas transportu.
Przy wysyłce stojaka z oknami, każde z okien powinno posiadać separatory filcowe w miejscu styku okien. W miejscu styku okna ze stojakiem stosuje się przekładki styrodurowe. Okna należy owinąć folia stretch, a w przypadku gdy okna nie mieszczą się w obrysie, należy je dodatkowo zabezpieczyć tekturą falistą, a następnie owinąć folia stretch. Na folię stretch nakleja się separatory piankowe mające na celu zabezpieczyć okna przed uszkodzeniem w czasie kontaktu z następnym stojakiem podczas załadunku na naczepę. Stolarka powinna być dodatkowo spięta do stojaka za pomocą taśmy pet. Na krawędziach gdzie przebiega taśma, powinna być tektura oraz plastikowy narożnik. Na tak spakowanym towarze umieszcza się etykiety zawierające nazwę klienta czy numer zlecenia oraz oznacza ładunek „Fragile/UWAGA SZKŁO”. Zasadniczo, każdy producent wypracował sobie swój sposób pakowania i zabezpieczania okien na stojakach. Im dokładniej i staranniej jest to wykonane, tym większa gwarancja, że transport okien dotrze bezpiecznie i bez uszkodzeń na miejsce rozładunku, nawet przy dłuższych odległościach.
4. Dostosowanie pojazdu do warunków rozładunku okien.
Okna mogą być przewożone busami (do 3,5 t DMC), ciężarówkami (12-18 t DMC), naczepami typu plandeka, firanka, mega czy zestawami przestrzennymi. Przy transporcie okien, standardem jest możliwość bocznego załadunku i rozładunku towaru, często zdarza się, że auta muszą mieć wysokość boczną minimum 2,7 h, ze względu na rozmiary ładunku. Świętym Gralem jest pojazd wyposażony w podczepiany wózek widłowy. I właśnie pojazdy, które mają doczepiany wózek widłowy, są idealnym rozwiązaniem, szczególnie jeśli jest kilka/kilkanaście miejsc dostaw, są to place budów, czy jest to klient indywidualny, który nie posiada na wyposażeniu wózka widłowego. Dlatego świetnym rozwiązaniem jest tutaj mobilny wózek widłowy przewożony wraz z towarem. Wózek widłowy ma wysuwane widły i udźwig 2-2,5 t, który zdejmie nawet duże okna panoramiczne.
5. Uwzględnienie przepisów dotyczących długości zestawu.
Dyrektywa 96/53/WE, która obowiązuje w całej Unii Europejskiej, określa maksymalne wymiary pojazdów. I tak długość zestawu ciągnika i naczepy to 16,5 m, natomiast długość zestawu samochodu ciężarowego z przyczepą może mieć maksymalnie do 18,75 m. Dyrektywa dopuszcza, że kraje członkowskie mogą pozwolić na przekroczenie tych długości, jeśli nie zagraża to bezpieczeństwu i nie narusza infrastruktury drogowej. Wózek widłowy doczepiany do tyłu przyczepy dodaje od 1,3 m do około 2,0 m do długości zestawu. Na przykład Austria przyjęła, że pojazd ciężarowy z przyczepą i doczepianym wózkiem widłowym musi spełniać limit długości do 18,75 m, a inne kraje są bardziej elastyczne w tym temacie i przyjęły, że tylko pojazd ciężarowy z przyczepą ma spełniać limit długości 18,75 m i uwzględniają dopięcie dodatkowo wózka widłowego, jeśli nie zasłania świateł, nie narusza przepisów krajowych i jest odpowiednio oznakowany. Zatem pamiętaj, że przy transportach okien zestawami przestrzennymi na przykład do Austrii musisz mieć skróconą przyczepę lub umieścić wózek widłowy wewnątrz pojazdu.
Przy transporcie okien należy zwrócić uwagę na wiele czynników i niezmiernie ważna jest tutaj precyzja, staranność i dokładność na każdym etapie tego procesu.
Okna są wykonane ze szkła, jest to ładunek delikatny, dużych gabarytów, często o niestandardowych wymiarach. Zorganizowanie transportu okien wymaga wiedzy. Należy sprawdzić, czy towar jest odpowiednio spakowany, aby nie zsunął się ze stojaka w czasie transportu. Za należyte przygotowanie przesyłki do transportu, w tym za zabezpieczenie towaru na stojaku odpowiada załadowca w myśl art. 8 ust. 1 lit. b konwencji CMR. Poprawnie spakowany i oznaczony towar pozwoli kierowcy sprawnie rozładować przesyłkę u końcowego dostawcy. Kierowca odpowiada za prawidłowe rozmieszczenie i mocowanie towaru na aucie (art. 43 ust. 1 Prawa przewozowego/ art. 17 ust. 4 lit. c Konwencji CMR).
Jeśli kierowca ma do dyspozycji wózek widłowy, to ma za zadanie rozładować towar u klienta docelowego. Samodzielny rozładunek to oszczędność czasu, kosztów i przede wszystkim bezpieczeństwo towaru, bo wykonuje to osoba, która posiada wymagane kwalifikacje. Przy wąskich uliczkach, ograniczeniach tonażowych, można zostawić przyczepę na parkingu, a ciężarówką z naczepą i przyczepionym wózkiem widłowym rozładować towar w miejscach wymagających więcej precyzji. Należy upewnić się, czy towar nie przekracza maksymalnej wagi i operator wózka widłowego będzie w stanie rozładować towar z naczepy. Trzeba sprawdzić, czy zestaw spełnia limity długości pojazdu, kierując się do danego kraju.
Dlaczego my?
01
Dobra organizacja transportu
Na każde zapytanie odpowiadamy w 45 minut lub szybciej. Jeśli nie mamy możliwości zorganizowania transportu w tak krótkm czasie informujemy o tym i to klient decyduje, czy mamy szukać dalej. Jeżeli sprawa jest pilna, a my nie mamy odpowiedniego samochodu, kierujemy klienta do konkurencji, byle tylko zapewnić transport.
Starannie dobieramy przewoźników. Współpracujemy tylko z tymi, którzy się sprawdzili i są w stanie odpowiednio zabezpieczyć dostawą – chodzi o odpowiednie ubezpieczenie i rzetelność. Dbamy o pełną zgodność z wymaganiami prawnymi i naszymi standardami jakości.
Nawet niespodziewae sytuacje nas nie zaskakują – szybko zorganizujemy każdy transport – bez żadnych kompromisów jakościowych.
02
Informacje na bieżąco
Od momentu przyjęcia zlecenia będziemy Cię informować o każdej zmianie jego statusu. W każdej chwili wiesz, co się dzieje z Twoim transportem i kiedy spodziewać się dostarczenia ładunku. O nic nie musisz się upominać.
Dzięki temu nie musisz tracić czasi i nerwów na wydzwanianie z pytaniem: co się dzieje z moim transportem? Jesteśmy w stałym kontakcie z kierowcą, gotowi na reakcję, gdyby coś się wydarzyło po drodze.
Każdą informację wysyła człowiek – osobisty opiekun Twojej przesyłki. Jest dostępny nawet w nocy, przez cały czas, do momentu dostarczenie ładunku. W każdej chwili możesz się z nim skontaktować – chętnie i z uśmiechem na Twoje pytania.
03
Doprowadzenie wszystkiego do końca
Każda Twoja przesyłka ma dla nas najwyższy priorytet. Co może pójść nie tak? Wszystko, w trakcie transportu liczba problemów może być nieskończona, lecz my nad wszystkim czuwamy! Nikogo nie zostawimy „na lodzie”.
Każde zlecenie transportowe doprowadzamy do końca, gdy dostawa jest na miejscu i wszystkie dokumenty są uporządkowane i oddane.
Słyniemy ze skuteczności i elastyczności. Przejmujemy pełną odpowiedzialność za Twój transport i robimy wszystko, by bezpiecznie dotarł na czas.
lub napisz