Jak wygląda zarządzanie ryzykiem w transporcie międzynarodowym?
10/02/2025

Transport międzynarodowy to ta branża, w której ryzyko jest elementem wpisanym w sposób nieodłączny ‒ praktycznie w każdą operację. Co na to wpływa? Czasem są to czynniki niezależne od człowieka i dość prozaiczne, jak np. warunki pogodowe. Czasem jednak realizacja zleceń może zależeć od zmienności w regulacjach prawnych, kwestiach celnych czy chociażby problemach technicznych. Czy wszystkie przeszkody jesteśmy w stanie przewidzieć? Z pewnością nie. Czy zatem jesteśmy w stanie wdrożyć takie procedury, które pomogą nam minimalizować negatywne skutki takich wydarzeń na trasach? W tym aspekcie firma transportowa odznacza się zdecydowanie większą sprawczością. Przyjrzyjmy się zatem nieco bliżej metodom zarządzania ryzykiem właśnie w sektorze transportowym.
Zarządzanie ryzykiem ‒ definicja
Zarządzanie ryzykiem to systematyczny proces identyfikacji, analizy i reagowania na potencjalne zagrożenia, które mogą wpłynąć na realizację celu. W transporcie międzynarodowym oznacza to przewidywanie i ograniczanie ryzyk związanych z opóźnieniami, nadprogramowymi kosztami, bezpieczeństwem towarów oraz zgodnością z regulacjami prawnymi.
W skrócie można stwierdzić, że głównym celem zarządzania ryzykiem jest jednak nie tylko zapobieganie problemom, ale i szybka reakcja na sytuacje, których nie udało się wcześniej przewidzieć, a które skomplikowały proces przewozu towarów.

Podstawowe metody zarządzania ryzykiem
W transporcie śmiało możemy podzielić zarządzanie ryzykiem na trzy grupy wykorzystywanych metod:
- metody prewencyjne ‒ skupiają się przede wszystkim na identyfikowaniu zagrożeń jeszcze przed rozpoczęciem transportu i są to np. analizy tras, ocena stanu technicznego pojazdów czy weryfikacja dokumentacji celnej;
- metody reaktywne ‒ pojawiają się już w momencie wystąpienia sytuacji kryzysowej, do przykładów zaliczymy m.in. szybkie przekierowanie transportu w przypadku zamknięcia drogi lub problemów na granicy;
- metody adaptacyjne ‒ te koncentrują się na działaniu długofalowym; może to być np. wprowadzenie nowych technologii czy nowych partnerów logistycznych, co usprawni jakiś obszar w łańcuchu dostaw.
Czy proces zarządzania ryzykiem jest trudny?
Gdy spoglądamy na teoretyczne etapy zarządzania ryzykiem w firmie, możemy odnieść wrażenie, że jest to niesamowicie skomplikowany proces. Jednak z odpowiednim podejściem staje się on bardzo skutecznym narzędziem minimalizowania strat, a także optymalizacji działań. Jak w praktyce wygląda proces zarządzania ryzykiem w firmie transportowej?
Ocena ryzyka w transporcie drogowym
Na pierwszy ogień idzie analiza potencjalnych zagrożeń w przewozach drogowych. Jest ona konieczna do późniejszego nakreślenia planu zarządzania ryzykiem. Ocena ta obejmuje zatem:
Zorganizujemy dowolny
transport w 45 minut
lub krócej
Nasz pracownik szybko przygotuje konkretną propozycję, a po jej akceptacji osobiście dopilnuje, by nic nie przeszkodziło w dostawie na umówiony czas.
Nagłe zlecenia nas nie zaskakują, bo jesteśmy dobrze przygotowani.
- identyfikację ryzyk ‒ w transporcie może być to ryzyko wypadku drogowego, kradzieży ładunków, opóźnień wynikających z różnych czynników itp.;
- analizę prawdopodobieństwa ich wystąpienia i możliwe skutki zarówno dla firmy, jak i dla jej klientów;
- priorytetyzację określonych ryzyk ‒ szukamy odpowiedzi na pytanie: które z nich dla firmy będą miały największe znaczenie.
Plan zarządzania ryzykiem
Gdy wiemy, jakie ryzyka mogą towarzyszyć naszym działaniom, dużo łatwiej jest się przygotować na ich wystąpienie. Drugim krokiem jest więc zaplanowanie, jak firma zamierza przeciwdziałać określonemu ryzyku. W planie tym uwzględniamy:
- podejmowanie strategii prewencyjnych ‒ np. szkoleń dla kierowców czy monitoring ładunków,
- opracowanie scenariuszy reagowania firmy w sytuacjach kryzysowych,
- jasne określenie, kto za co odpowiada w razie kryzysu.
Zasady zarządzania ryzykiem
W zarządzaniu ryzykiem warto wspierać się kilkoma zasadami, dzięki którym redukcja wpływu rozmaitych zdarzeń na płynność działań jest dużo bardziej efektywna. Co to za praktyki?
- Systematyczność ‒ regularne monitorowanie procesów transportowych i identyfikacja nowych zagrożeń.
- Elastyczność ‒ umiejętność szybkiego dostosowania działań do zmieniających się warunków.
- Komunikacja ‒ współpraca między działami firmy oraz zewnętrznymi partnerami, np. spedytorami czy dostawcami.
- Wdrażanie technologii ‒ korzystanie z systemów GPS, narzędzi do monitorowania transportu czy analizy danych.
Zarządzanie ryzykiem ‒ przykłady z firmy Stan-Trans
Zastanawiasz się, jak ryzykiem zarządzamy w Stan-Trans? Dla naszych pracowników sytuacje kryzysowe absolutnie nie są momentem paraliżu, który uniemożliwia wykonanie transportu międzynarodowego w sposób terminowy i bezpieczny. Jesteśmy przygotowani na rozmaite sytuacje. Stale monitorujemy standardy bezpieczeństwa, na których opieramy działania firmy, regularnie szkolimy i kierowców, i kadrę administracyjną, a także dbamy o jakość i stan techniczny pojazdów naszej floty transportowej.
Każdy przewóz jest monitorowany dzięki systemom GPS ‒ na bieżąco wiemy, jaka jest aktualna trasa danego transportu i gdzie znajduje się ładunek od klienta. Samego wyboru tras dokonujemy tak, aby minimalizować występowanie nieoczekiwanych zdarzeń na drogach: korków czy trudnych warunków.
Na tzw. „wszelki wypadek” korzystamy również z ubezpieczeń transportowych, dzięki czemu wartość ładunku klienta zawsze jest zabezpieczona na wypadek kradzieży, uszkodzenia czy opóźnień, na które nie mamy wpływu.
Jeśli poszukujesz partnera, dla którego zarządzanie ryzykiem w transporcie to chleb powszedni ‒ skontaktuj się z naszym przedstawicielem!
Skorzystaj
z szybkiej wyceny
Skontaktuj się z naszymi sprzedawcami - otrzymasz oferte w 45 minut!